aneb spill the tea – professor’s edition
V této rubrice vás vezmeme za dveře kabinetů a do myslí profesorů naší školy. Těm jsou pokládány otázky, na které byste se pravděpodobně jen tak nezeptali nebo by vám nemusely být zodpovězeny.
Jak vypadá váš den, když nepracujete?
Takže klasický víkend?
Já mám na starosti v domácnosti seniora, takže se postarám o něj, připravím snídani a během dopoledne dělám takové klasické domácí práce – uvařím, vyperu, uklidím… Odpoledne trávím většinou s vnučkou. A večer, když to vyjde, tak se setkám s kamarádkou, přes léto ráda griluji a když mám odpoledne volné, ráda chodím na výstavy a nebo jen tak po krámech.
Jak byste popsala svou výuku třemi slovy?
Racionální, smysluplná a postupně co se intenzity týče degradující.
Jaký předmět vám na střední opravdu nešel?
Já jsem gymplem proplouvala naprosto v pohodě. Byla jsem teda od začátku zaměřená přírodovědě, takže jsem neměla problém s matematikou. Vadily mi předměty, které neměly úplně logičnost a musela jsem se je drtit nazpaměť. Bylo to pro mě takové zbytečné učení. Ale rozhodně mě nebavil dějepis.
Chodíte volit?
Ano, chodím volit. Pokud to vyjde a něco mi do toho nevleze, tak se snažím.
Někdy s tím mám trochu problém, protože ty osobnosti nejsou třeba tak výrazné, jak bych si představovala.
Jaký předmět byste přidala do výuky?
Nějaký předmět, který by propojoval vaše znalosti z více předmětů. O to se snažíme v některých přírodovědných seminářích. Takže určitě nějaký předmět, který by zaštítil právě přírodní nebo i společenské vědy. Abyste následně byli schopni získané vědomosti propojit a aplikovat do dalších oborů a reálného života. Musela by tam být obsažena taková ta nadstavba, díky které by pak žáci uměli využít to, co se naučí v něčem jiném.
Naše škola má výhodu možnosti profilace už od prvního ročníku a ty již zmíněné semináře to hezky doplňují. Možná si někdy říkám, jestli spíš něco neubrat.
Dostanou se k vám drby o studentech?
Tak určitě se k nám nějaké dostanou, něco přece jen po té škole koluje, ale rozhodně je nevyhledávám. Spíš než drby jsou to informace, které mi někdy pomůžou tomu studentovi porozumět. Někdy mám pocit, že se chovají tak, jak by se asi chovat neměli a člověk třeba nezná to zákulisí. Ale nesnažím se vyzvídat a myslím si, že s ním nijak neoperuji, že bych se snažila třeba v hodinách se studenty na toto téma hovořit. Možná je to na škodu, oni někdy chtějí hovořit víc, ale to se úplně do toho předmětu nehodí. Na to jsou dobré exkurze, kterých bohužel není tolik, jako jsem zažila na začátku kariéry.
Jaká je vaše oblíbená knížka?
Bohužel teď nemám tolik času, jak bych si představovala na čtení nějakých dlouhých ság, ale rozhodně mám ráda detektivky, takové ty příběhy o dívkách nebo ženách, které nenávidí muže. Úplně nemám ráda science fiction.
Kdybyste neučila, jaká by byla vaše práce?
Vzhledem k tomu, že ráda organizuji a komunikuji s lidmi, tak by se mi asi mohlo líbit v nějakým infocentru nebo organizovat akce. Asi by to musela být nějaká hodnotná věc. Někdy, když toho má člověk dost, tak si říká, že odejde třeba někam jinam, ale mně se tady líbí a jsem tady spokojená.
Kdo je váš celebrity crush?
Tak já mám tak trochu slabost pro Ondřeje Vetchého. Nejen vzhledově, ale i jeho charismatem a osobností mi přijde sympatický.
Vyzkoušela jste někdy nějaké drogy?
Tak jestli bereme kouření, tak to asi někdy v 15. A samozřejmě určitá míra alkoholu to taky, ale jiný typ určitě ne.
Měla jste někdy nějakého studenta, který Vám vysloveně pil krev?
Tak stává se to. Nebudu jmenovat, ale vždycky se najde osoba, která mi tak trošku pije krev. Jeden se v každém ročníku většinou najde. Ale já se snažím se všemi vždycky vyjít, já taky každému nesednu.
Je něco, co byste změnila na školním systému?
Určitě. Za svou kariéru začínám zjišťovat, že se, spíše než abychom cílili na to, aby se naši studenti přiblížili vysokoškolskému studiu, vracíme zpátky. Svazujeme takovými těmi pravidly základní školy. Já jsem šla učit na střední školu s očekáváním, že už jdu takřka mezi dospělé a lidi a že se s nimi pracuje na bázi samostatnosti. Poslední dobou mi to přijde čím dál tím horší. Studenty musíme se vším prokazatelně seznamovat, oznamovat… Dřív se neseznamovalo s ničím. Všichni všude byli, všemu rozuměli, studovali, měli krásné výsledky, jsou z nich doktoři, vědci, ale teď je to tak sešněrované, až mi někdy přijde, že je to na úkor rozvoje inteligence.