Slovníček: FCE – Cambridge zkouška z angličtiny na úrovni B2
CAE – Cambridge zkouška z angličtiny na úrovni C1
CPE – Cambridge zkouška z angličtiny na úrovni C2
Jak už určitě všichni víte, ruší se semináře pro přípravu na FCE a CAE zkoušky a s nimi i možnost nahradit si maturitu certifikátem na úrovni B2. Je to poměrně dost změn, které bohužel musí odzkoušet jeden konkrétní ročník, v našem případě současný druhý. Komise AJ je přesvědčena, že se jedná o krok správným směrem, avšak u studentů se toto rozhodnutí setkalo se smíšenou odezvou, přičemž převyšuje ta negativní. Jak na tuto problematiku tedy nahlížet?
První, co je třeba zmínit, je rušení FCE seminářů společně s možností nahrazení maturity certifikátem na úrovni B2. Toto rozhodnutí má jeden pádný argument, tedy že úroveň angličtiny se u studentů nových ročníku rapidně zvyšuje. Vše je podloženo nejen srovnávacími testy, ale zejména zkušenostmi samotných profesorů z výuky. Konec uznávání B2 certifikátů je zároveň změna, která byla studentům, dokonce i nám ve čtvrtém ročníku, předkládána často a poměrně dlouho, mohli jsme se na to tedy s předstihem nejen připravit psychicky, ale také více dbát na úroveň naší angličtiny.
Kde však nastává prostor pro diskuzi je rušení CAE seminářů. Pokud by se ponechala možnost zvolit si CAE seminář, tak by mohl, ale nemusel nastat poměrně zajímavý jev. Do přípravek na C1 certifikát by se pravděpodobně přihlásil obrovský počet studentů – kvůli zrušení FCE přípravy – a muselo by se tedy otevřít hned několik seminářů. To by přidalo práci učitelům. Zde je třeba zmínit, že se nejedná o problém s kapacitou profesorů AJ, potažmo s PHmaxem, tedy s maximálním počtem hodin za týden, který je stát ještě ochoten proplácet. Komise AJ se jednomyslně shodla, že CAE semináře nadále nedávají smysl.
Dalším argumentem je, že by nebyl prostor pro jiné předměty, do kterých by se studenti chtěli zapojit také. Ovšem poté, co jsem si prošel vaše odpovědi v dotaznících, jsem zjistil, že nejméně 70% současných druháků by si spíše přálo mít dostatek seminářů pro přípravu na CAE a CPE certifikát, než aby měli možnost vybrat si z mnohem širší palety seminářů. V tomto ohledu se tedy jedná spíše o krok, který ocení menšina žáků a učitelé, kteří by mohli – a pravděpodobně i chtěli – rozvíjet žáky v mnoha jiných ohledech.
Škola nepodniká změnu jen tak a hodlá se samozřejmě poskytnou přípravu studentům s ambicemi na certifikát nadále, avšak v jiné formě. Brzy se totiž stane příprava na certifikát součástí učebního plánu. Všichni učitelé budou od chvíle, kdy se změní učební plán, povinni zahrnout výuku certifikátů do svých hodin a příprava bude pouze ze třetího ročníku přesunuta také do nižších. A jelikož je to nová změna, tak jsou všichni, nebo by alespoň měli být, otevřeni jakékoliv zpětné vazbě. Pokud byste tedy potřebovali intenzivnější přípravu, řekněte svému profesorovi a on vám řekne, jak na to, při případné shodě většiny třídy dokonce přizpůsobí výuku vám. Je to nová změna a v tomto ohledu chce škola maximálně vyjít vstříc všem studentům.
Ze strany učitelů je zároveň často slýcháno, že studentům, kteří mají potenciál na C1, by měla stačit příprava pouze z výuky AJ. Tento argument je podložen údajně tím, že v posledních letech zaznamenáváme velký skok v úrovni angličtiny a že studentů, kteří by C1 nezvládli, bude poměrně málo. Zde se dostáváme do šedé zóny, kterou bude schopen ověřit až čas. Například v současném třetím ročníku skládá z celkového počtu studentů (cca 150 osob) FCE zkoušky asi 60 žáků. Bude tedy snížení počtu těchto studentů mezi druhými a třetími ročníky tak radikální, aby většina z nich doopravdy té úrovně C1 dosáhla? Třeba ano, ale je to jedna z otázek s otevřeným koncem.
Se semináři pro přípravu na certifikát CAE se bohužel budeme muset minimálně na příští rok rozloučit, ale po rozhovoru s paní profesorkou Florianovou, vedoucí komise AJ, jsme došli k závěru, že by se do budoucna mohly spustit kroužky (placené), které by pomohly studentům se s větší jistotou na certifikáty připravit. Zároveň také uznává, že nedorozumění, kterému mohla komise AJ předejít, bylo v komunikaci se studenty druhých ročníků. To, že se nebudou akceptovat certifikáty FCE, jsme všichni očekávali, ale o potenciálním rušení příprav CAE nás nikdo s předstihem neinformoval. Druháci se tedy teď nachází v situaci, kdy si rok a půl mysleli, že budou mít možnost absolvovat seminář pro přípravu na certifikát, tato možnost jim však byla z ničeho nic odebrána.
Maturita s certifikátem se od této chvíle stává exkluzivnější a to je něco, na co si musíme zvyknout. Je tedy čistě na vás, jak se s touto situací poperete, ale já věřím, že to zvládnete.
Hodně štěstí, máte na to.