Hezky to Čapek ve svých patnácti napsal;) Ani se to za ty léta moc nezměnilo. Tohle je jenom část jeho sloupku, kdyžtak si ho sežeňte celej někde jinde hehe
Mládež je školou příliš sešněrována, a tož z toho úzkoprsého okruhu přirozeně sahá co do názoru až do extrémnosti, kupříkladu co do politiky je mezi studenty většina socialistů a teoretických anarchistů. Mládež vždy znamená extrém života národu. Vždy stojí na nejkrajnějších mezích. To je spoluvinictví školy. Škola jen hledí, aby student měl zavázané oči, aby neviděl, co nemá, a ruce spoutané, aby nedělal, co není třeba, a nohy svázané, aby nešel, kam nemusí. K tomu se dá nápis: Morální výchova
Tak se vyrábí ve velkém příští generace. Ale — škola je sice skoro všemohoucí – leč v jednom bezmocna: nemůže zformovat názory mládeže do svých formiček. A tak čím těsnější kabátek mládeži obléká, tím dále se vystřeluje její smýšlení, až daleko za meze morálního žití. Takto chybuje škola: nedává nových idejí, zůstává při starých formách. Není s to zreformovat celou mladou generaci. Vedle jejího vyučování má býti vychovávání, jež vede ke zbudování idejí.
Ovšemže i ve škole mnozí katechetským tónem mládež napomínají, ale ona má zvláštní, neobyčejný intelekt, že rozeznává, co mluví profesor z přesvědčení a co z frázovitosti a povinnosti. Naši profesoři nevzpomínají, že probudilejší mládež intenzívně hledí si vybudovati své životní názory. Oni myslí, že musí stačit to, co podává škola. Proto potírá u mládeže individualismus. Ale mládeži se tak promítá v duši revolta tím větší.
Kupříkladu škola vychovává příliš nábožensky: proto je mezi studenty tolik ateistů. Škola otcovským tónem káže o vlastenectví, a dociluje tím opaku. A tak to je s loajalitou a s literaturou a se vším, Škola neposkytuje idejí, a pak si je mládež hledá sama. Snad po nich sahá příliš daleko.